пʼятниця, 4 грудня 2015 р.

ОПИС ДОСВІДУ

ОПИС ДОСВІДУ
Така в нас доля:
Сіячем іти;
Науки зерна в душах засівати,
За руки в лабіринти знань вести,
Добра, любові, щирості  навчати.
Згідно з національною доктриною розвитку освіти та державною Національною програмою «Освіта» («Україна XXI століття») виведення освіти України на рівень розвинутих країн світу є можливим лише за умови відходу від авторитарної педагогіки і шляхом упровадження сучасних педагогічних технологій, які забезпечують подальше вдосконалення навчально-виховного процесу,доступність і ефективність освіти, підготовку нового покоління до життєдіяльності в умовах інформаційного суспільства.
Враховуючи, що педагогічні технології – це цілеспрямований системний набір прийомів, засобів організації навчальної діяльності, що охоплює весь процес навчання від визначення мети до одержання результатів, необхідно зосередити увагу на видозміні уроку як форми навчання. Важливо поєднувати традиційні і нетрадиційні форми проведення уроків.
Розв’язати поставлені завдання, я намагаюсь, на уроках історії у технологіях інтерактивного навчання. Інтерактивне навчання, на думку Є.Коротаєвої, це навчання, «занурене» у спілкування. У житті людини спілкування не існує як відокремлений процес, або самостійна форма активності, воно входить до складу індивідуальної або групової практичної діяльності, які не можуть здійснюватись без різнобічного спілкування.
На мою думку, уроки інтерактивного навчання надають учням можливості для формування основних пізнавальних і громадянських умінь, а також навичок і зразків поведінки в суспільстві. Інтерактивні форми роботи сприяють розвитку ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці з іншими учнями. Вони стимулюють розвиток когнітивних процесів, залучають до активної участі у процесі навчання, заохочують учнів працювати разом, висловлювати свої думки, виражати свої почуття та використовувати свій досвід, брати на себе відповідальність за навчання та розвивати вміння вчитися.
 Застосовуючи інтерактивні технології я звертаюся до структури уроків за О.Пометун, які складаються з п’яти елементів:
·         мотивація;
·         оголошення, представлення теми й очікуваних результатів
·         надання необхідної інформації для розв’язання завдань;
·         інтерактивна вправа – центральна частина заняття;
         підбиття підсумків.


                              Мотивація
На цьому етапі я намагаюся сфокусувати увагу учнів на проблемі та викликати інтерес до обговорюваної теми. Із цією метою використовую прийоми, що створюють проблемні ситуації, викликають у дітей здивування, інтерес до змісту знань, процесу їх отримання. Це можуть бути й коротка розповідь вчителя, і бесіда, і демонстрування наочності, і нескладна інтерактивна технологія («мозковий штурм», «мікрофон», «криголам» та ін.). Мотивація чітко пов’язана з темою уроку, вона психологічно готує учнів до її сприйняття, налаштовує їх на розв’язання певних проблем. Як правило, матеріал, що пропонується для обговорення учням під час мотивації, наприкінці підсумовується, стає «місточком» для представлення теми.
На своїх уроках часто залучаю до визначення очікуваних результатів усіх учнів. Щоб визначити для себе майбутні  результати уроку, учні озвучують своє особисте ставлення. Результати діти формулюють за допомогою відповідних дієслів: пояснювати, визначати, характеризувати, аналізувати. Висвітлюють результати діяльності на уроці таким чином: «Після цього уроку я зможу…» наприкінці уроку ми обов’язково перевіряємо наскільки досягли запланованих результатів.
Інтерактивна вправа – центральна частина занять. Її метою є засвоєння навчального матеріалу, послідовність виконання вправи:
Ø  Інструктування – розповідає учасникам про мету вправи, правила виконання, послідовність дій;
Ø  Обєднання в групи;
Ø  Виконання завдання;
Ø  Презентація результатів виконаної вправи.
На уроках історії  під час вивчення тем я використовую метод «мозкового штурму»;
- висловити свої ідеї стосовно того, що таке релігія (тема уроку 6 кл. «Первісна культура та вірування людини»);
- поясніть термін національно-визвольна війна (тема уроку 8 клас «Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст..»);
- на листочках написати ознаки історичної карти (тема уроку 5 клас «Історична карта»)
- висловити думку про те, що таке культура (тема уроку 8 клас «Народження нової культури. Італійські гуманісти»)
    Під час уроків використовую такий прийом інтерактивного навчання як «ажурна пилка».Прийом, що заохочує до навчання один одного, дає змогу засвоїти значну кількість інформації за обмежений час. Учні повинні підготуватися до роботи в різних групах:домашній, члени якої отримують завдання, удома добирають інформацію, засвоюють і обговорюють її у групі. Завдання полягає у тому, що кожному представнику «домашньої групи» треба повідомити присутнім про свою тему(тема уроку «Релігія та культура Давнього Китаю»)
    У випадках, коли виникають суперечливі питання та необхідність чітко аргументувати позицію з проблеми, переконати інших у правоті використовую метод «прес»
      Для того, щоб залучити усіх учнів до обговорення проблеми використовую прийом «коло ідей»:
- ставлю питання та пропоную обговорити його в групах;
- після того, як вичерпався час обговорення, кожна група представляє лише один аспект проблеми, що обговорювалася;
- групи висловлюються по черзі, поки не буде вичерпано всі варіанти відповідей;
- під час обговорювання теми на дошці складається список зазначених ідей;
- узагальнюються висловлені думки, робляться висновки.(теми уроків «Світ після Першої світової війни», «Розвиток культури України у повоєнні роки» та інші.
Використовую на уроках такі дидактичні ігри, як «правда-неправда», «чи знаєте ви…», «від літери до слова», «незакінчені речення», «хто останній-перемагає!»,  «три речення» та інші.

Рефлексія є природним невід’ємним і найважливішим компонентом інтерактивного навчання на уроці. Вона дає змогу учням і вчителю:
Ø  Усвідомити, чого вони навчились;
Ø  Пригадати деталі свого досвіду й отримати реальні життєві уявлення;
Ø  Оцінити власний рівень розуміння та засвоєння навчального матеріалу;
Ø  Порівняти своє сприйняття з думками, поглядами, почуттями інших;
Ø  Навчити людину рефлексувати в реальному житті, усвідомлюючи та прогнозуючи подальші кроки;
Ø  Побачити реакцію учнів на навчання та внести свої корективи.
Важливим фактором, що впливає на ефективність рефлексії в навчання є різноманітність її форм і прийомів.
Особливу увагу приділяю психолого-педагогічній та методичній умові проведення уроку:
Ø  достатній рівень усвідомлення теми та ідеї твору, який вивчається, що стане основою для порівняльного аналізу явищ різноманітних літератур;
Ø  актуалізація необхідних для порівняння знань і опора на вміння та навички, набуті учнями на уроках світової та української літератур;
Ø  встановлення звязку нового матеріалу з раніше вивченим;
Ø  активне залучення таких прийомів мислення учнів, як аналіз , синтез, порівняння, узагальнення;
Ø  орієнтація школярів на розвязання проблемних та дослідницьких завдань;
Ø  урахування вікових можливостей пізнавальної діяльності учнів, а також індивідуальних особливостей їхнього читацького сприйняття;
Ø  оптимальний добір методів, прийомів, видів та форм роботи. Які сприяють розвитку розумової діяльності школярів і забезпечують емоційне сприйняття ними художнього твору;
Ø  систематичне порівняння художніх явищ різнонаціональних літератур. А не епізодичне звернення до зіставлення деяких творів.
Використання на уроках  методів і прийомів інтерактивного навчання має певні переваги і недоліки.
Переваги
  • високий рівень самостійності при виконанні поставлених завдань;
  • вищі результати в оволодінні знаннями та навичками практичного характеру;
  • більший обсяг виконаної роботи за невеликий проміжок часу;
  • висока результативність у засвоєнні знань і формуванні вмінь;
  • збагачення досвіду в спілкуванні;
  • формування вміння співпраці;
  • створення умов для внутрішньої мотивації навчальної діяльності;
  • зростання інтересу до навчання.
Недоліки

  • недоцільність використання при вивченні складної теми;
  • можливість відволікання уваги та часу;
  • можливість порушення дисципліни;
  • труднощі в оцінюванні.

Немає коментарів:

Дописати коментар