Самостійна робота 5 клас
1. Перші відомості про
козаків у писемних джерелах датують 1489 роком, яке це століття:
а) XV б) XVI в) XVII г) XVIII
2. Місце, де зберігають, упорядковують і вивчають писемні джерела:
а) бібліотека б) музей
в)
архів
г) школа
3. Відлік історичного часу
від певного історичного моменту:
а) Літочислення б) Ера в)
Століття г) Календар
4. Геральдика – це …
а) наука про час б) наука
про минуле
в) наука про герби
г) наука про монети
5. Який учений історик досліджував Трипільську культуру:
а) В. Хвойка б) Д. Яворницький в)Б.
Мозолевський г) М. Грушевський
6. Наука, що досліджує печатки?
а) Топоніміка б) Геральдика в) Сфрагістика г)
Етноніміка
7. На лінії часу позначте такі дати: 350 рік до н.е., 200 рік до н.е., 250 рік та 300 рік.
8. Розташуйте відрізки часу від найменшого до
найбільшого:
століття; тисячоліття; десятиліття; рік.
1._______________________________________________________
2._______________________________________________________
3._______________________________________________________
4._______________________________________________________
9. Завдання на відповідність:
1)
археологія
|
А)
наука, що досліджує походження монет
|
2) нумізматика
|
Б)
наука, що досліджує історію за матеріальними
залишками
життя і діяльності людей
|
3)
хронологія
|
В)
наука, що досліджує способи обчислення часу
|
4)
історія
|
Г)
наука, що вивчає життя і діяльність людей у минулому
|
5)
музей
|
Д)
установи, де зберігають пам’ятки минулого людства
|
1____; 2____; 3____; 4____; 5____;
10. Які
висновки можна зробити про життя трипільців
розглянувши зображення трипільського горщика?
Самостійна робота 5 клас
1. Яка наука
вивчає минуле людства?
Хронологія
Археологія
Історія
2. Назвіть
видатного історика
Б.
Мозолевський
М. Грушевський
В. Хвойка
3. Назвіть
писемне історичне джерело
Малюнок
Літопис
Монета
4.Як
називається праця М. Грушевського
«Історія
України - Руси»
«Україна»
«Історія
України»
5. 1507 р.-
яке століття
ХV
ХVІ
ХVІІ
6.2016 р. –
яке тисячоліття
І
ІІ
ІІІ
7.1878 р. –
яке століття
ХVІІІ
ХІХ
ХХ
8.Установіть
відповідність
1 Речові а ) книги,
мемуари, листівки
2 Писемні б) споруди,
знаряддя праці, монети
3 Усні в)
міфи, пісні, казки, легенди
9. Задача
Скільки років
минуло від проголошення незалежності Української Народної Республіки у 1918 р.
до проголошення незалежності України у 1991 р. Накресліть лінію часу. Обчисліть
задачу.
Мета: сформувати уявлення про
природно-географічні й кліматичні умови Китаю та його населення, основні
заняття та повсякденне життя; дослідити причини виникнення китайських
цивілізацій та імперій; ознайомити з
найвідомішими особами китайської історії; розвивати вміння аналізувати,
порівнювати, знаходити аналогії та відмінності у розвитку Китаю та інших
країн,висловлювати і підкріплювати фактами свою думку, працювати з різними
видами джерел інформації; виховувати повагу до історичного минулого інших
держав.
Тип уроку: засвоєння нових знань
та вмінь.
Обладнання : карта світу,
історична карта «Давні Індія та Китай», атлас, підручник, історичні документи,
ноутбук, відеофрагмент, слайдові презентації, портрети історичних діячів Китаю, роздатковий
матеріал.
Основні поняття та терміни : Хуанхе, Янцзи, «Піднебесна», Гімалаї,
династія, ван, Чжоу, Цінь, Хань, Велика
Китайська стіна, повстання «жовтих пов’язок», повстання «червонобрових».
Методи діяльності :метод «Мозковий
штурм», «Мікрофон»; пояснення вчителя;
учнівські повідомлення; складання та робота з таблицею; робота з атласом, настінною
та контурною картою; робота в парах; робота в групах.
Після цього уроку учні зможуть : називати час
виникнення цивілізації в Китаї, появи могутніх держав за Цінь Шіхуанді;
називати найвідоміших правителів Китаю, характеризувати особливості природних
умов, рис господарства та суспільного життя; показувати на карті головні
китайські річки, центри цивілізації, території імперій Цінь і Хань, Великий
китайський мур; визначати і пояснювати причини виникнення і занепаду держав в
Китаї, будівництва Великої китайської стіни, найвідоміших народних повстань.
Хід уроку
I. Організаційна частина
Епіграф
Вчитися, і коли настане час,
Прикласти засвоєне до справи.
Конфуцій
Психологічний аутотренінг
Я – учень
Я – особистість
Я – думаю
Я – хочу знати
Я – буду знати
Повідомлення теми та мети уроку.
II. Мотивація навчальної діяльності
Завдання учням
За аналогією з відповідними темами, які розглядалися раніше, сформулюйте
питання, з якими ми маємо познайомитися на цьому уроці.
1. Назвіть країни
стародавнього світу, історію яких ми вже
вивчали .
2. Пригадайте, з
чого ми починаємо вивчення історії країни?
III. Вивчення нового навчального матеріалу
1. Природно-географічні умови
Китаю
Метод «Мозковий штурм»
Як ви розумієте поняття « Природно-географічні
умови»
Учні висловлюють свої думки.
Розповідь вчителя супроводжується доповненнями учнів.
Питання розглядається за допомогою карти.
1. В якій частині світу знаходиться Китай? А в якій частині Азії?
2. Яка пустеля розташована біля Китаю?
3. Які гори відгороджують Китай?
4. Методом виключення визначте, які ріки протікають у
Китаї.
Робота в
парах
Учні отримують завдання на картках
1) Ніл
|
а) Месопотамія
|
2) Тигр і Євфрат
|
б) Індія
|
3) Інд і Ганг
|
в) Єгипет
|
4) Хуанхе та Янцзи
|
г) Китай
|
5. Де ріки беруть свій початок і куди впадають?
6. Знайдіть на карті і назвіть давні держави, що
існували на території Китаю.
Самостійна
робота з контурною картою.
2. Виникнення
та розвиток давньокитайських держав
Бесіда на повторення
1. Що таке держава?
2. Назвіть причини її появи
3. Коли і де виникли перші держави?
4. Які, на вашу думку, причини могли призвести до
появи держави в Китаї?
Розповідь вчителя про найдавніші
держави у Китаї і китайське суспільство, в ході якої учні складають опорний
конспект.
3.
Давньокитайська імперія Цінь (221-202 рр. до н. е.)
Розповідь учителя
Робота з
підручником у групах.
Прочитати текст
і виписати у зошити реформи, запроваджені Цінь Шіхуанді.
Повідомлення
учня «Велика Китайська стіна». Розповідь супроводжується слайдовою
презентацією.
Бесіда за
запитаннями
1. Якою була мета спорудження
Великої Китайської стіни
2. Які племена і чому загрожували
Китаю
3. Чому китайці не могли по –іншому
протистояти нападам гунів
4. За якого царя споруджені
раніше укріплення були обєднані в один мур Чому це стало можливим
5. Хто був головним будівельником
стіни
6. Скільки рабів брало участь у
будівництві
7. Якими були довжина, висота та
ширина стіни
4.
Імперія Хань (202 р. до н. е.-220 р. н. е.)
Розповідь
вчителя
Робота з підручником.
Метод «Мікрофон». Назвати реформи Гао-цзу
Повідомлення
учня «Великий шовковий шлях»
Робота з картою
Повідомлення учня «Повстання червонобрових»
Повідомлення про повстання «жовтих пов’язок»
Перегляд
відеофрагменту «Китай»
Розв’язування задачі
Правитель царства Цінь об’єднав Китай у 221 р. до н.е. Скільки років
пройшло від тієї події?
Історичні цікавинки
Вшановуючи
Лао-цзи як вчителя, він відвідав його в Лої, духовній столиці Китаю того
періоду, і поставив питання про сутність ритуалу. Розвітавшись з Лао-цзи,
Конфуцій сказав своїм учням:
Я знаю, що птах літає, звір бігає, риба плаває. Того, хто бігає, можна упіймати в тенети, того, що плаває, у невід, того, хто літає - збити стрілою. Що ж до дракона, то я ще не знаю, як його можна впіймати! Сьогодні я зустрівся з Лао-цзи, і він нагадав мені дракона.
Я знаю, що птах літає, звір бігає, риба плаває. Того, хто бігає, можна упіймати в тенети, того, що плаває, у невід, того, хто літає - збити стрілою. Що ж до дракона, то я ще не знаю, як його можна впіймати! Сьогодні я зустрівся з Лао-цзи, і він нагадав мені дракона.
Повідомлення
учня «Храм гори Хенг». Розповідь супроводжується слайдовою презентацією.
IV. Закріплення нового матеріалу
«Мої «відкриття» на
сьогоднішому уроці», в ході якого учням необхідно перерахувати не менше 10 «відкриттів»
- тобто нової інформації, набутої в ході уроку.
Історичний диктант
1.На якому континенті розташований
Китай?
2.Які великі річки протікають у
Китаї?
3.Яка пустеля розташована біля Китаю?
4.Які гори відгороджують Китай?
5.Якими були основні заняття
китайців?
6.Яка імперія утворилася в Китаї в
221 році до н. е.?
7.Хто очолив імперію Цінь?
8.Що почали будувати для захисту від
кочовиків?
9.Коли помер Цінь Шіхуанді?
10. Яка подія призвела до зникнення
імперії Цінь?
11.Яка імперія прийшла на зміну імперії Цінь?
12.Який торговельний шлях поєднував
Китай з іншими країнами?
13. Як називалося повстання 23 р. н. е.?
14.Як називалося повстання, яке
розпочалося в 184 році?
Гра «Ялинка»
Учні прикріплюють, до зображеної на дошці ялинки, кульки з паперу. На
різнокольорових кульках написані нові терміни.
V. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника
Підготувати повідомлення «Конфуціанство» та «Даосизм».
Тема. Національно-визвольна війна українського народу середини XVII ст..
Мета:
визначити причини та передумови Національно-визвольної війни українського
народу проти польського панування, дати характеристику історичної постаті
Богдана Хмельницького та його сподвижників; розвивати в учнів уміння
аналізувати та порівнювати історичні джерела, зіставляючи історичну інформацію,
робити висновки, виділяти головне, визначати причини історичних подій,
визначати місце історичних діячів та їх роль в історичному процесі.
Основні поняття:
«Національно-визвольна війна».
Обладнання:
карта «Воєнні походи Богдана Хмельницького», картки з документами, портрет
Богдана Хмельницького та його сподвижників.
Тип уроку:
урок засвоєння нових знань.
Очікувані
результати
Після цього уроку учні зможуть:
• застосовувати та пояснювати на прикладах термін
«Національно-визвольна війна»;
• визначати причини та передумови Національно-визвольної
війни;
• скласти історичний портрет Богдана Хмельницького;
• називати імена сподвижників Богдана Хмельницького;
• аналізувати та порівнювати історичні джерела,
зіставляючи історичну інформацію, робити висновки, виділяти головне, визначати
причини історичних подій, визначати місце історичних діячів та їхню роль в
історичному процесі.
Хід уроку
І. Актуалізація
опорних знань учнів
На початку уроку вчитель просить учнів пригадати причини
появи українського козацтва, становище українського населення під владою Речі
Посполитої та причини і значення козацьких повстань 20-х – 30‑х рр. ХVІІ ст.
ІІ . Мотивація
навчальної діяльності
У ч и т е л ь.
Наприкінці ХVІ — на початку ХVІІ ст. в Україні
прокотилася хвиля козацько-селянських повстань, що були викликані посиленням
польського гніту на українських землях. Кожне подальше повстання козаків
відзначалося більш високим рівнем організованості, охоплювало дедалі більшу
територію, кількість повстанців також зростала. Український народ усвідомлював,
хто виступає його ворогом. І в середині ХVІІ ст. національно-визвольна
боротьба, боротьба за звільнення з-під влади Речі Посполитої розгортається з
новою силою.
ІІІ . Сприйняття
та усвідомлення навчального матеріалу
Робота з
історичними джерелами
Діти приступають до з’ясування причин
Національно-визвольної війни
Робота в групах.
Для опрацювання учитель пропонує ряд історичних джерел.
Проаналізувавши їх, учні повинні виконати нижченаведені завдання.
1. Згрупувати історичні джерела як такі, що вказують на:
а) посилення національно-релігійного гніту на українських
землях під владою Речі Посполитої;
б) обмеження прав козацтва;
в) погіршення становища селян та міщан.
2. Визначити причини та передумови Національно-визвольної
війни українського народу.
Документ 1. Зі скарги волинської шляхти на сеймі
1645–1646 рр.
«...Таких утисків не терплять і греки в турецькій неволі:
забрано у православних церкви, монастирі й кафедри, заборонено вільне
провадження відправ, бідні православні вмирають без причастя, не можуть
прилюдно відправляти похоронів; у Любліні, Сокалі, Белзі та інших містах через
відібрання церков православні мусять потайки ховати своїх померлих у підвалах і домах». (Власов В. Історія
України. 8 клас: Навчальний посібник. — К.: А.С.К., 2000. — С. 100)
Документ 2. Із записок польського публіциста середини
ХVІІ ст.
«Мусимо визнати, що велику ненависть підносять і
поширюють великі податки, незвичайні роботи, часті, поволовщини, оренди,
рогове, копитове та інші подібні тягарі, що їх над ними вигадують урядники,
орендарі, суддівські гачки, економи, котрі хотіли б збільшити прибутки своїх
панів... Спитайтесь у самих же козаків, що спонукало їх до такої відваги,
сміливості, відчайдушності й шалу, і думаю, що вони всі вони подадуть великий
реєстр кривд, неслушних податків, що їх терпіли від панів комісарів та інших
вельможних державців». (Власов В. Історія України. 8 клас. Навчальний посібник.
— К.: А.С.К., 2000. — С. 105)
Документ 3. З листа Б. Хмельницького до польського короля
(1647 р.)
«Пани, державці та старости на втіху собі нестерпно
кривдять нас і тяжко ображають, позбавляючи нас не тільки вбогого майна, а й
свободи, посягаючи на наші хутори, луки, сіножаті, ниви, зорані поля, ставки,
млини, бджоляні десятини, хоч усе це й належить до володінь Вашої королівської
милості. І що тільки комусь із них у нас, козаків, сподобається, силою
відбирають, а нас самих, безневинних, обдирають, б’ють, мордують, до в’язниць
кидають, на смерть за наші маєтності вбивають, так що багато кого з нашого
товариства поранено й знівечено. А наші пани полковники, добровольні слуги їх
милостей панів старост, замість того, щоб нас від такої біди й напасті
захищати, допомагають панам урядовцям
знущатися з нас». (Власов В. Історія України. 8 клас: Навчальний посібник. —
К.: А.С.К., 2000. — С. 100)
Опрацювавши дані джерела, учні складають таблицю.
Робота в парах
«Причини та
передумови Національно-визвольної війни»
|
|
Причини
|
Передумови
|
1. Загострення національно–релігійних утисків
українського населення під владою Польщі
2. Посилення соціально- економічного гніту селян,
міщан, козаків.
3. Нехтування польською владою станових інтересів
українського козацтва
|
1. Перетворення козацтва на провідну політичну силу
українського суспільства.
2. Засилля в Україні польських магнатів і шляхти.
3. Початок формування української
нації
|
Далі діти працюють з джерелами інформації (це можна
робити всім класом), які допоможуть їм розкрити риси характеру і військовий
талант Богдана Хмельницького на початковому етапі війни. Крім опрацювання
документів, організовується також робота з ілюстраціями, на яких зображено
Богдана Хмельницького, зокрема використовується гравюра В. Гондіуса «Богдан
Хмельницький».
Випереджаюче завдання учениці
Слайдова презентація «Богдан Хмельницький»
• народився 1595 р. в сім’ї чигиринського сотника Михайла
Хмельницького, навчався в Київській братській школі, а потім у єзуїтській
колегії у Львові;
• був обдарований природним розумом і дуже освічений,
знав сім мов;
• вступив до козацького війська, брав участь у військових
походах проти турків та татар, у битві під Цецорою потрапив у полон;
• після полону стає реєстровим козаком, бере участь в
походах, спочатку обіймає посаду писаря, а потім сотника;
• не раз їздив з козацькими посольствами до польського
короля, де відстоював інтереси українського козацтва;
• у 1647 р. його заарештовано польською владою.
Звільнившись, втікає до Запорожжя, де у 1648 р. його обирають гетьманом.
Документ 4. Із записок венеційського дипломата А. Віміна
«На зріст він скоріше високий, ніж середній, широкої
кості й міцної будови. Його мова і спосіб правління показують, що він наділений
зрілим судженням і проникливим розумом... У поводженні він м’який і простий, чим
викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку, підтримує серед них
дисципліну суворими стягненнями...» (Власов В. Історія України. 8 клас:
Навчальний посібник. — К.: А.С.К., 2000. — С. 102)
Документ 5. В. Власов про Б. Хмельницького
«Про характер Богдана Хмельницького джерела подають
суперечливі свідчення. Одні відзначають різкість у судженнях і запальність
гетьмана, інші вказують на спокійну вдачу, м’якість у стосунках з людьми.
Сучасники гетьмана підкреслювали його проникливий розум, ерудицію, передбачливість,
переконаність у правоті своєї вправи». (Власов В. Історія України. 8 клас:
Навчальний посібник. — К.: А.С.К., 2000. — С. 102)
Завдання
1. На основі даних документів та ілюстрацій визначте риси
характеру Богдана Хмельницького.
2. На думку дослідників гравюра Гондіуса найбільш
правдиво відтворює зовнішність Хмельницького. Чи згодні ви з цією думкою? Чому?
3. Які факти біографії Хмельницького свідчать про те, що
на початку Національно-визвольної війни він уже мав великий досвід
воєначальника та дипломата? Свою думку обґрунтуйте.
Робота з таблицею
Заходи Б. Хмельницького з підготовки до війни
|
• Організація українського повстанського війська
(заклик до українського народу вступати до козацького війська, налагодження
виробництва пороху, купівля зброї і боєприпасів, домовленість з реєстровими
козаками про їхню підтримку повстанського війська).
• Будівництво укріплень.
• Пошук союзників (укладення угоди з кримським ханом
Іслам-Гіреєм ІІІ про військову допомогу у війні проти Польщі)
|
Завдання
1. Яких заходів ужив Хмельницький, готуючись до війни?
2. З якою метою він уклав угоду з кримським ханом? Чому
саме з ним?
Робота з
таблицею
Періодизація
Національно-визвольної війни українського народу середини XVII ст.
Період
|
Зміст
|
1648– 1649 рр.
|
Наростання визвольної боротьби. Визнання урядом Речі
Посполитої певної самостійності за Україною
|
1650– 1653 рр.
|
Тривала й виснажлива боротьба між козацтвом і поляками не
принесла успіху жодній зі сторін
|
1654– 1655 рр.
|
Надання Московською державою військової допомоги Україні.
Успішне завершення україно-московськими військами літньо-осінньої кампанії
1655 р. в Україні
|
1656– 1657 рр.
|
Укладення Україною військового союзу зі Швецією та
Трансільванією. Спільні дії козацтва зі шведською та трансільванською армією
проти Польщі
|
Повідомлення учнів
Питання про сподвижників Богдана Хмельницького у війні
вивчається шляхом заслуховування повідомлень учнів та обговорення отриманої
інформації. Завдання про підготовку повідомлень дається учням на попередньому
уроці. Використовуються також ілюстрації з портретами сподвижників Б.
Хмельницького.
Завдання
Подумайте, за рахунок яких верств населення формувалася
козацька старшина.
ІV. Узагальнення
та систематизація знань
Розгадування кросвордів
Кросворд 1
Прочитайте прізвища героїв Національно-визвольної війни.
Літера Н спільна для всіх прізвищ.
(Хмельницький, Кривоніс, Чернята, Богун, Вершняк,
Морозенко, Нечай, Лісницький.)
Кросворд 2
Тут також можна прочитати прізвища героїв
Національно-визвольної війни. Але для них є спільною літера А.
(Пушкар, Гладкий, Ганжа, Джеджалій, Криса, Небаба.)
V. Домашнє
завдання
1. Опрацювати параграф підручника.
Робота в парах з картою
Повідомлення учениці
Немає коментарів:
Дописати коментар